Hallo! - Reisverslag uit Viforoasa, Roemenië van coriannevanleeuwen - WaarBenJij.nu Hallo! - Reisverslag uit Viforoasa, Roemenië van coriannevanleeuwen - WaarBenJij.nu

Hallo!

Door: Corianne

Blijf op de hoogte en volg

13 Februari 2013 | Roemenië, Viforoasa

Ik schreef boven mijn vorige bericht ‘hier weer een berichtje uit Viforoasa’, ik weet inmiddels wel beter dan de Roemeense naam te gebruiken. De meeste mensen keken me vreemd aan wanneer ik vertelde dat ik in Viforoasa werkte. Ik had kunnen weten dat ondanks dat Viforoasa de officiële naam is, de meeste mensen hier alleen de Hongaarse naam kennen: ‘Havadtő’ Hier dus een berichtje uit Havadtő…

Met grote regelmaat valt er hier behoorlijk veel sneeuw, toch kan het ook zomaar in één dag weer wegsmelten. Het is raar weer, iedereen wacht hier nog een beetje op de echte winter die nog steeds niet gekomen is. Op zich is het niet erg dat het niet zo koud is deze winter, maar het staat wellicht in verband met de droogte afgelopen zomer, en dat heeft menig Roemeen veel van zijn oogst gekost. Maar niettemin geniet ik van de zon die nu elke dag heerlijk schijnt. ’s Morgens komt die zon trouwens heel mooi rood vanachter de heuvels tevoorschijn, en ondanks dat het hier in de winter niet zo mooi is als in een ander jaargetijde, is de zonsopgang werkelijk adembenemend en ik geniet er elke ochtend weer van als we naar school wandelen.

Ik begin inmiddels aardig thuis te raken hier. Ik heb een vrij regelmatig week en dagritme en dat bevalt me wel. Ook mijn Hongaars gaat langzaam maar zeker vooruit. Zaterdag ben ik alleen met de bus naar Mures geweest, al met al nog best lastig, allereerst vanwege de taal maar niet in het minst ook vanwege de onregelmatige tijden van het openbaar vervoer hier. Het kan zomaar zijn dat de bus de ene dag om 2 uur komt en de volgende dag drie kwartier later. Maar goed dat went, al moet je daardoor soms lang wachten.

Toch gaat de tijd enorm snel hier, ik ben hier al weer een maand! Hier zijn rond deze tijd van het jaar veel ‘farsang bals’, dat zijn een soort dorpsfeesten waar iedereen verkleed of ‘gemaskerd’ heengaat, met name bedoeld voor kinderen en jongeren. Letterlijk betekent ‘farsang bal’: ‘masker bal’.

Verder ben de middagen veel bezig met het helpen van Engels huiswerk. Dat krijgen ze hier op school vanaf ongeveer 12 jaar, maar over het algemeen vinden ze het erg lastig vooral vanwege de uitspraak die heel anders is dan het Hongaars. Ook help ik sommigen piano te leren spelen, er staat hier een heel oude vleugel waarvan de helft van de toetsen het maar doet, maar ondanks dat vinden de kinderen het prachtig als iemand erop speelt. Verder wordt er veel gezongen en iedereen heeft blokfluit leren spelen van jongs af aan. Al met al zijn er zo heel wat activiteiten hier. Het ontbreekt me dan ook een beetje aan de tijd om vaak op de website te schrijven, vandaag nu een extra lang verhaal:) Ik hoop dat jullie het met plezier zullen lezen, en verder vind ik het erg leuk dat jullie af en toe een berichtje voor me achter laten! Iedereen bedankt daarvoor!

Groetjes Corianne

  • 13 Februari 2013 - 11:11

    S.v.d. Oever:

    Beste Corianne,
    De vorige mail is bij mij kwijtgeraakt, maar ik kreeg nog even mee dat Emma naar het ziekenhuis was gebracht. Hoe is dat afgelopen?
    Veel sterkete en plezier (!) met je werk en verblijf in hovadto.
    Truus en simon

  • 13 Februari 2013 - 11:14

    Marlise:

    Leuuukk leukk!! En hoe ben jij verkleed gegaan :P?

  • 13 Februari 2013 - 19:18

    :

    Reactie aan fam. van den Oever: Emma was gelukkig snel weer thuis omdat het toch geen roodvonk bleek te zijn. Inmiddels is ze weer helemaal gezond en gaat ook weer naar de 'ovoda'. Het hele verhaal is trouwens ook op deze site terug te lezen, in het vorige reisverslag! Bedankt voor jullie berichtje!

    Reactie aan Marlise: Ik was vandaag pas op mijn eerste 'farsang bal' geweest, van de kleuterschool:) maar ik ben niet verkleed gegaan hoor dat was alleen voor de kinderen, en die waren gekleed in traditionele hongaarse klederdracht. Ik probeer er wat foto's van op de site te zetten zo, maar de verbinding is nogal langzaam dus weet niet of het gaat lukken.

  • 13 Februari 2013 - 20:44

    Tannie:

    Hoi Corianne
    Fijn dat het zo goed gaat in Roemenie, straks mag je niet meer terug Naar nederland;)

  • 13 Februari 2013 - 21:12

    Margreet:

    Heey Corianne,

    Ik begin je hier te missen hoor:-) haha......had gisteren zin om af te spreken maar Roemenië is me toch iets te ver fietsen:-) Fijn om te horen dat het je goed bevalt!

    Wat betreft de 'farsang bal', hier noemen ze zoiets carneval:-) haha

    Ik vind het echt leuk om zo op de hoogte te blijven.....

    Liefs, Margreet

  • 13 Februari 2013 - 22:02

    Susanna M:

    Hey Corianne!

    ik zie ineens (via Margreet ;) dat je in Roemenie bent... wat gaaf!
    Mooi dat je dit doet en t zal een hele ervaring zijn.
    Veel plezier en ook sterkte bij alles!

    Groetjes, Susanna

  • 14 Februari 2013 - 19:19

    Lianne:

    Ha Corianne!

    Leuk weer een verhaal en foto's uit Roemenië. Wat grappig dat farsang bal. Als je terug bent verwacht ik ook een show met de traditionele klederdracht uit Roemenië :-). Tot horens!

    Groetjes,
    Lianne

  • 19 Februari 2013 - 07:39

    Janneke:

    Hoi corianne,
    Je foto's geven een goede indruk.
    Dat koken gaat nog een beetje primitief hè!?
    Is het eten wel lekker?
    Groetjes van Jan & Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 03 Jan. 2013
Verslag gelezen: 736
Totaal aantal bezoekers 7297

Voorgaande reizen:

15 Januari 2013 - 23 April 2013

Werken in een kindertehuis in Roemenië

Landen bezocht: